Mindenkinek jobb, ha laktózmentesen étkezik?

2019. október 22.
Pácienseim gyakran kérdezik, hogy érdemes-e laktóz mentes termékeket vásárolniuk akkor is, ha egyébként nem okoz panaszt számukra a tejcukrot tartalmazó, hagyományos változat.

Magyarországon a lakosság harmadát érinti a tejcukor érzékenység valamelyik típusa, ami megnehezíti a hazai ajánlásokban javasolt fél liternyi tej vagy azzal egyenértékű tejtermék elfogyasztását. A tejcukor, azaz a laktóz, a tejben és tejtermékekben megtalálható összetett szénhidrát (diszacharid), melynek lebontása, emésztése a vékonybélben történik, csak ezután tud felszívódni. Laktózintolerancia esetében a szervezetből hiányzik a tejcukrot bontó laktáz enzim vagy alacsony a szintje, így a tejcukor bontatlanul halad tovább a vastagbélbe. Leggyakoribb tünetek közé tartozik a puffadás, a hasi görcsök, hasfájás, súlyosabb esetben hasmenés.

Szerencsére ma már a legtöbb bolt polcain megtalálhatjuk a tejtermékek laktóz mentes változatait, így azokat nem kell kihagynunk a mindennapi étrendünkből. A tejhez úgynevezett béta-galaktozidáz enzimet adnak, mely glükózra és galaktózra bontja a laktózt, aminek eredménye az emésztési panaszokat már nem okozó, 0,1% alatti tejcukor tartalom. Szerencsére ettől a tej vitamin és ásványi anyag tartalma nem változik.  Ugyanannyi kálciumot, D és A-vitamint, magnéziumot és tejzsírt tartalmaznak mint a hagyományos változat, így egyenértékűnek tekinthetjük vele.

Nemcsak laktóz mentes tejet vásárolhatunk, hanem laktóz mentes túrót, joghurtot, tejfölt,  tejszínt, vajat és laktóz mentes tejdesszerteket is. Az egyéni toleranciától függően a nem laktóz mentes savanyított tejtermékeket már sokan kisebb-nagyobb mennyiségben el tudják panasz nélkül fogyasztani, mert tejcukor tartalmuk a fermentációnak köszönhetően 20–40%-kal kevesebb, mint a tejé. A félkemény, kemény sajtokban még kevesebb tejcukor marad, ugyanis érlelési eljárások során a tejsavbaktériumok egyre nagyobb mértékben átalakítják azt. A hosszú érlelési idejű sajtok már gyakorlatilag laktóz menteseknek tekinthetőek.

Nem mindenkinek jelentek azonban jó alternatívát a laktóz mentes termékek. Amennyiben nem okoz panaszt a hagyományos tej, tejtermék fogyasztása és egyéb más betegség (pl.: fogászati beavatkozás, pajzsmirigy betegség…) sem indokolja ezek kerülését, úgy felesleges megszorítás lenne elhagyni az étrendből. Ebben az esetben az ajánlásoknak megfelelő mennyiség a kiegyensúlyozott, változatos étrend részét képezheti.

Előfordul azonban, főként gyerekeknél, hogy minimális mennyiségű tejtermék fogyasztása is tilos, például tejfehérje allergia esetében, vagy veleszületett alaktáziában, amikor a tejcukor bontó enzim teljes mértékben hiányzik a szervezetből. Ilyenkor a tehéntejet vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsított növényi tejekkel helyettesíthetjük. Vásárolhatunk drogériákban, hiper- és szupermarketekben, web shopokban kókusztejet, kókusztejszínt, kókuszjoghurtot, mandula-, zab-, kesudió-, mogyoró-, rizs-, szójatejet, szójafölt ízlésünknek és diétánknak megfelelően.

A cukorbetegek számára sem megfelelőek a laktóz mentes tejek, mert azok a tejcukrot bontott formában tartalmazzák, így gyorsabban emelik meg a vércukor szintet, azaz magasabb a glikémiás indexük.

Ha a tej fogyasztását követően panaszaink vannak, feltétlenül forduljunk orvoshoz és vizsgáltassuk ki, hogy pontosan mi okozza a tüneteket. Amennyiben a tejcukor, úgy válasszunk laktóz mentes tejet és tejtermékeket. Ha azonban a tejfehérje okozza a problémát, akkor minden tejterméket el kell hagyni az étrendből és növényi tejekre cserélni. Javasolt ez esetben dietetikus szakember segítségét kérni az étrend összeállításában, hogy az tejtermékek nélkül is teljes értékű maradjon és hosszú távon se alakuljon ki vitamin és ásványi anyag hiány.