Mikor ajánlott a gluténmentes diéta?

2019. május 13.
A gluténérzékenyek száma egyre nő Magyarországon, több helyen is találkozhatunk a "civilizációs betegség" kifejezéssel. Tényleg ilyen súlyos a helyzet? Ennyire káros szervezetünkre a glutén? Milyen más betegségeknél fontos kerülni a glutén fogyasztását?

A kenyér ősi táplálékunk, hazánkban a 16. századtól kezdve vált alapélelmiszerré. A kenyér lelkét adó búzafélék egyik fehérjéje a glutén, mely a sikér része. A glutén gliadin tartalma a kiváltó oka, a cöliákia – gluténszenzitív enteropathia betegségnek, mely igazoltan kb. a lakosság 1-2 százalékát érinti. A betegség kimutatására szolgáló módszerek fejlődése lehetővé tette, hogy egyre több cöliákiás beteget lehessen azonosítani, talán ezért tűnhet úgy, hogy napjainkban több a gluténallergiás, mint régen, de valójában nem "tragikus" a helyzet, nincs szó "népbetegségről".


A cöliakia egy genetikai hajlam talaján kialakuló, a vékonybél nyálkahártya előrehaladó károsodásával járó autoimmun betegség, melyre az egyetlen gyógymód a szigorú diéta. Amennyiben a diéta elmarad, súlyos szövődmények alakulnak ki (gyerekeknél elmarad a szellemi és testi fejlődés, felnőtteknél vérszegénység, csontritkulás, puffadás, hajhullás, fáradékonyság a vezető tünetek.) A glutén teljes elhagyásával elérhető a károsodott bélbolyhok regenerálása, hogy a tápanyagok újra megfelelően felszívódjanak. Azonban a glutén teljes kizárása csak akkor indokolt, ha mind a vérkép pozitív eredményt mutat, mind az ezt követő gastroscopia.

Azonban úgy tűnik, mintha nem csak azok étkeznének teljesen gluténmentesen, akiknek intolerancia, vagy egyéb betegség miatt szükséges betartania ezt a diétát... Mintha a gluténmentes étkezés egyfajta életstílussá vált volna. Mintha a glutén egyfajta ellensége lenne az egészséges életmódnak. 
Manapság divatos a terápiás étrendeket összemosni az egészséges étrenddel és ezt a trendet számos gyártó is felhasználja arra, hogy több és drágább terméket adjon el. A varázsszó a „mindenmentes”. De jó ez nekünk? Ha egy termék „mindenmentes”, akkor valószínűleg a létfontosságú tápanyagoktól is mentes, vagy csak nem tartalmazza őket megfelelő mennyiségben.
Az endokrin kórképek közül a hypothyreosis (pajzsmirigy alulműködés), illetve a PCOS az, ahol valóban ajánlott a glutén megszorítása az étrendben, de itt sem szükséges teljesen elhagyni. Ha azonban valaki csak azért vált gluténmentes diétára, mert fogyni szeretne, vagy egészségesebben étkezni, akkor lebeszélném erről. A glutén nem „méreg”, hanem egy nagyon fontos fehérje, aminek kulcsszerepe van a minőségi kenyér elkészítésénél. Egy egészséges, tehát nem cöliákiás embereknek semmiféle panaszt, problémát nem okoz a glutén, sőt kimondottan egészséges, reform gabonák is tartalmazzák. Ilyenek például a tönkölybúza, durum búza, purpur búza is, bulgur, melyek alacsony glikémiás indexűek és kiváló a telítő értékük. 
Fogyókúrára pedig többségében alkalmasak a glutén mentes termékek, hiszen általában szénhidrát tartalmuk és glikémiás indexük is magasabb mint a hagyományos termékeké.
A boltokban kapható glutén mentes termékek alapja általában a kukoricaliszt, fehér rizsliszt és a burgonyakeményítő, amik nem csak a kenyér élvezeti értékét rontják, de a B vitamin és magnézium tartalmuk is elmarad a hagyományos gabonákéhoz képest. Tehát előbb utóbb bizony kialakulhat ásványi anyag és vitaminhiány. Valamivel kedvezőbb élettani hatásúak azok a glutén mentes termékek, amelyek pszeudogabonákból készülnek (quinoa, hajdina, amarant, köles és ezek lisztjei), de ezeknek az áruk is borsos. Valószínűleg a magasabb ár miatt kevesebbet is eszik belőle a fogyasztó, amitől fogy, így végül igazolja a termék „hatásosságát”.
Többen is beszámolnak róla, hogy a glutén elhagyása után energikusabbak, fittebbek lettek. Ennek oka, hogy aki „reform” táplálkozásba kezd, az általában nem csak a glutént száműzi az étrendjéből, hanem más divatos „kártékony” nyersanyagokat is. Ide tartozik a cukor és az adalékanyaggal teletömött készételek is, melyek korlátozása az étrendben valóban az egészségünket szolgálja. Összességében a tudatosabb életmód az, amitől fittebbnek érzik magukat, nem kimondottan a glutén elhagyása. Minden divatdiétában vannak féligazságok, ezért nagyon nehéz egy laikus számára mérlegelni azok hitelességét. Aki bizonytalan, legjobb, ha szakemberhez fordul.

A kiegyensúlyozott étrendben és az igazi, finom házi kenyerek készítésénél mindig is fontos szerepe volt és lesz is a gluténnak. A glutént tartalmazó sikérváz az, ami a tésztát rugalmassá, gyúrhatóvá, nyújthatóvá és formázhatóvá teszi. Ha nem vagyunk érintettek ebben a ritka betegségben, ne vonjuk meg magunktól feleslegesen ezeket az értékes glutént tartalmazó gabonákat, pékárukat. 
Ha pedig gluténallergiára vagy gluténézékenysége gyanakszunk, feltétlenül vizsgáltassuk ki magunkat és étrendünk összeállításával kapcsolatban keressünk fel dietetikust.