Az őszi-téli szezon csemegéje a GESZTENYE

2019. november 28.
Kevesen tudják, hogy a gesztenye valójában gyümölcs! A többi gyümölccsel összehasonlítva magas a benne a vízben oldódó vitaminok közül a B1 vitamin (tiamin), a B2 vitamin (riboflavin), valamint a B6 vitamin (piridoxin) mennyisége. Emellett a C vitamin tartalom is jelentős a gesztenyében, ami a málnáéhoz és a ribiszkééhez hasonlóan magas érték.

A gesztenye 100 grammonként 167 kcal energiát, 4,8 g fehérjét, 1,5 g zsírt , 33 g szénhidrátot, 2,8 g rostot, 20 mg nátriumot, 553 mg káliumot, 94,6 mg kalciumot és 90 mg foszfort tartalmaz. Ezek az ásványianyag- értékek is a legtöbb gyümölcshöz képest kimagaslóak, ami csak részben tudható be a többi gyümölcsénél magasabb szárazanyag tartalomnak.


Zsiradékot a gesztenye és a gesztenyemassza, -püré csak nyomokban, koleszterint pedig egyáltalán nem tartalmaz, ellenben nyersrosttartalma magas, ennek is az ún. élelmirost hányada jelentős. Ezek a táplálékban lévő emészthetetlen poliszaharidok, melyek az emésztő enzimek hatásával szemben ellenállóak. A vastagbél baktériumai részlegesen bontják ugyan a rostokat, de ezek a poliszaharidok gyakorlatilag alig hasznosulnak. Élettani hatásuk szerteágazó, a vízben oldhatatlan (pl. cellulóz) összetevők többek között csökkentik az éhségérzetet, elősegítik a jó bélműködést. A rostfogyasztás segít a túlzott inzulintermelés visszaszorításában, amely a szív- és érrendszeri betegségek egyik fő kockázati tényezője.

Kedvező tulajdonságai a feldolgozás során sem változnak számottevően. Semmilyen allergén anyagot nem tartalmaz, így glutén- és laktózérzékenyek is fogyaszthatják.

A gesztenyét szeptember végétől egészen január-februárig megtalálhatjuk a boltok polcain a piacokon, ilyenkor érdemes frissen vásárolni. Tapintásra kemény darabokat válasszunk, és otthon hideg, párás helyen tároljuk (pl. pincében, kamrában), mert könnyen kiszáradnak.

A hűtőszekrény zöldséges fiókjában a gesztenye több hónapig eltartható, de a tél vége felé nem árt ellenőrizni, mert megpenészedhet. Vízbe dobva ellenőrizhetjük, hogy jó-e még: a felúszó szemeket ki kell dobni. A nemesebb fajták hamarabb romlanak.

Gesztenyés ételek készítéséhez már egész évben vásárolhatunk konyhakész – megfőzve, hámozva szemenként vagy natúr masszának lefagyasztott – gesztenyét.

Íme néhány tipp a gesztenye elkészítéséhez

Édes sütemények és desszertek készítéséhez találni a legtöbb receptet, pedig a gesztenye remek húspótló, jól illik vadhúsokhoz és különféle káposztás ételekhez, köretként helyettesítheti a burgonyát, továbbá zöldséges és gyümölcssaláták gazdagítására is kiváló.

Sült gesztenye házilag

Az átválogatott gesztenyére öntsünk annyi hideg vizet, hogy ellepje, és hagyjuk ázni legalább 1 órát vagy egész éjszaka. Másnap a leszűrt szemeket törölgessük át, és egy éles késsel készítsünk kereszt alakú bemetszést a domború oldalukra úgy, hogy csak a barna héjat vágjuk át. A szemeket tegyük egy tepsibe a vágott oldalukkal felfelé, majd süssük a 220 fokra előmelegített sütőben kb. 20 percig, amíg a héjak felpöndörödnek. Közben időnként rázogassuk meg. Frissen, melegen a legfinomabb!

Kókusztejszínes gesztenyekrémleves

Szobahőmérsékleten olvasszunk ki 25 dkg fagyasztott natúr gesztenyemasszát, majd lazítsuk fel 2 dl kókusztejszínnel és melegítsük össze 5 dl zöldségleves alaplével. Ízesítsük csipetnyi sóval és reszelt szerecsendióval, végül tálaljuk pirított gesztenyedarabokkal díszítve.

Gesztenyés sütőtökleves

Pároljunk üvegesre 2 ek olajon 1 fej aprított hagymát, adjunk hozzá 20 dkg feldarabolt sült gesztenyét, és pirítsuk 3-4 percig. Forgassuk össze 1 kg apróra kockázott sütőtökbéllel, engedjük fel 6 dl zöldségleves alaplével, és fűszerezzük ízlés szerint sóval, borssal, kakukkfűvel. Főzzük puhára lassú tűzön kb. 20 perc alatt, majd törjük darabosra villával vagy pürésítsük botmixerrel.

Jó étvágyat kívánok hozzá!

További ötletek, receptek: www.tudatosdieta.hu

Nyikos Ráhel dietetikus